Opwekking 710 “Zegen mij op de weg die ik moet gaan”

Het is een lied van de groep Sela. De tekst is van Hans Maat, de muziek is van Gerrit Dekker.

De tekst van het lied is een vraag (gebed) aan God om Zijn zegen (Zijn leiding) te mogen ontvangen over ons leven, zodat we ook anderen in onze omgeving tot zegen kunnen zijn.

Zegen mij op de weg die ik moet gaan,

zegen mij op de plek waar ik zal staan,

zegen mij in alles, wat U van mij verlangt,

o God, zegen mij alle dagen lang.

Vader maak mij tot een zegen,

ga mij niet voorbij.

Regen op mij met Uw Geest, Heer,

Jezus kom tot mij.

Als de Bron van leven,

die ontspringt diep in mij.

Breng een stroom van zegen,

waarin U zelf steeds mooier wordt voor mij.

Zegen ons waar we in geloof voor leven,

zegen ons waar we hoop en liefde geven,

zegen om de ander tot zegen te zijn!

O God zegen ons tot in eeuwigheid.

Vader maak ons tot een zegen,

hier in de woestijn.

Wachtend op Uw milde regen,

om zelf een bron te zijn.

Met een hart vol vrede,

zijn wij zegenend nabij.

Van Uw liefde delend,

waarin wij zelf tot bron van zegen zijn.

Vader maak ons tot een zegen,

hier in de woestijn.

Wachtend op Uw milde regen,

om zelf een bron te zijn.

Met een hart vol vrede,

zijn wij zegenend nabij.

Van Uw liefde delend,

waarin wij zelf tot bron van zegen zijn.

Met een hart vol vrede,

zijn wij zegenend nabij.

Van Uw liefde delend,

waarin wij zelf tot bron van zegen zijn.

Read More →

Voorganger: Ds. C. van Atten, Over God

De tekst van vandaag:   Handelingen 17 : 16 – 31

Vanochtend is de dienst gericht op God zelf. Niet op Zijn schepping, niet op het woord, niet op de genade, maar op het zijn van God.

We kennen God door de bijbel, maar Wie Hij is blijft iets mysterieus, een geheim.

Paulus schrijft: “In Hem zijn wij, bewegen wij en leven wij. We vragen ons af waar God is. Om ons heen?

Athene was in die tijd het centrum van de wetenschap en filosofie. Paulus ziet in de stad naast alle andere beelden van Griekse goden ook een altaar is voor de “onbekende God”. Misschien dachten de Grieken al dat er iets meer moest zijn dan wat zij kenden?

Soms voelen wij ook wel dat er iets meer is in de stille grootsheid van de natuur, de zee, de sterren.

Paulus wordt uitgenodigd in de Areopagus. Hij legt uit wie de “onbekende god” is. Hij woont niet in een tempel. Daar is Hij veel te groot voor. Deze God dient zelf Hij dient ons met heel Zijn heil, genade en liefde.

Hij is niet zichtbaar. Wij kunnen ons ook geen voorstelling van Hem maken. Toch moet je Hem zoeken, want Hij zoekt ook ons. Je kunt hem vinden want Hij vindt ook ons. Als je Hem niet zoekt, kun je blijven zoeken, maar zul je niet vinden. Een leven zonder God is een leven met een leegte. Paulus schrijft ook over Jezus, een man, die geleefd heeft en nog leeft, geleden, gestorven, maar ook weer is opgestaan. God is in Jezus een kwetsbaar mens geworden, heeft onder ons gewoond en we hebben Zijn glorie en heerlijkheid gezien. Het evangelie roept ons met klem op om Hem te zoeken, te vinden en gevonden te worden. Hij komt als rechtvaardige ons tegemoet in de bijbel, in het evangelie. Bij het openen van de bijbel dan ruist zijn naam. Zijn overweldigende liefde is en blijft uniek in deze wereld. Met de komst van Jezus Christus laat God zien wie Hij is.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Ds. C.C. den Hertog, Het geheim van Israël

De tekst van vandaag:   Deuteronomium 7 : 6 – 11 en Romeinen 11 : 16 – 24

Met het enten van takken van de wilde olijven op de edele boom wordt bedoeld, dat mensen van buiten Israël ook deel mogen uitmaken van Israël, Gods volk.

Alle volken, die in de bijbel worden genoemd bestaan niet meer, maar door de eeuwen heen is er nog steeds het volk Israël. Wat is het geheim van Israël?

Het is een rijke, verootmoedigende en ergerniswekkende boodschap.

De rijkdom van deze boodschap zien we in Deuteronomium 7. God zegt: IK heb jullie gekozen omdat ik aan jullie voorvaderen een eed gezworen heb. Je moet het geheim dus niet bij het volk zelf zoeken. Zij zijn niet trouwer of slimmer of dapperder dan andere volken. In de verwijzing naar de eed aan Abraham en Isaac, zegt God ook: “In u zullen alle geslachten gezegend worden”. Het gaat dus ook over ons.

Verootmoediging is het tegenovergestelde van zelfverheffing. Als christenen kunnen we soms denken: “Als iedereen was zoals ik, zou de wereld er beter uit zien.” Dat is een vorm van zelfverheffing. Erkennen dat we de zegeningen van God niet kunnen verdienen is verootmoediging.

In de boodschap zit ook ergernis omdat God Israël heeft gekozen. Je vindt die ergernis ook terug in hoe mensen keken naar hoe Jezus omging met mensen in Zijn omgeving.

Als je ziet, dat God kiest voor een slavenvolk zonder groot cultureel verhaal, dat Jezus tollenaars en zondaars en hoeren uitnodigt, dat dan zie je hoe radicaal Zijn genade en ontferming is.

Je komt in de gemeenschap van Jezus Christus niet binnen op basis van wat je hebt bereikt. Hij buigt zich uit grondeloze goedheid over ons en onze wereld en rekent ons allemaal tot de burgerlijke stand van Zijn Jeruzalem. Het geheim van Israël is ook een geheim van ons. We leven niet van wat we meebrengen, maar van wat we van God ontvangen. Hij zegt: Ik ben je Vader en Ik zal voor je zorgen.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Ds. M. Hogenbirk, Levensstijl

De tekst van vandaag:   1 Petrus 2 : 11 – 25

Wat is je levensstijl, je doen en laten? Pas je je aan iedereen rondom je aan of leef je je eigen stijl?

Als je kiest voor een eigen stijl, roept dat reacties op; positief en negatief. Waarom kies je voor die specifieke stijl?

Petrus heeft het over de levensstijl van christenen als minderheid tussen de heidenen.

Zo is het ook in onze tijd. Het zorgt voor “strijd” in en tegen je eigen ziel.

Petrus spreekt de gemeente aan met “Geliefden”. Wij zijn geliefd door de Here God. Een koninkrijk van priesters, een heilig volk, dat God zelf heeft uitverkoren. Voel je de ontferming? Als je geliefd bent, hoef je niet meer bang te zijn.

De gemeente wordt ook aangesproken als vreemdelingen die ver van huis zijn. Ze hoorden er als christenen maatschappelijk gezien niet meer bij.

De werkelijkheid van wat God ons geeft temidden van een godloze omgeving is een strijd. Je wordt opgeroepen en aangespoord. Petrus vraagt dringend: “Onthoud je van zelfzuchtige verlangens” (materialisme).

Vragen we ons soms af wat Jezus Christus van ons vraagt? We worden opgeroepen om Christus het voorbeeld in ons leven te laten zijn.

Het gaat in de tekst ook over overheid. Willen we als christenen goede betrouwbare burgers zijn? Doen we het goede voor onze samenleving als dienaar van God?

Met slaven wordt hier huispersoneel bedoeld. Mensen, aan wie je je huis en gezin toevertrouwt. Je moet te vertrouwen zijn.

Onredelijk benaderd worden is nog geen reden om zelf ook onredelijk te zijn. Hoeveel bedrieglijke taal wordt er in onze samenleving niet gesproken. Jezus onthield zich daarvan. Hij dreigde niet. Hij bleef altijd in gesprek. We moeten niet het kwaad, maar de liefde laten overheersen.

Aan het eind van het hoofdstuk staat: “Eens dwaalde u als schapen. Nu bent u tot de herder teruggekeerd.” Jezus heeft ons weggehaald uit het gevaar. Als je weet, dat Jezus Christus je ziel behoedt, strijdt je je strijd anders. Het verandert je leven. Je levensstijl verandert.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Sinds 2014 kent Amersfoort een tweejaarlijkse Bachdag. Alleen in 2020 kon de Bachdag niet gehouden worden. Dit jaar de 5e Bachdag. Daarom zal het ook nu weer een geweldig Bachfeest in Amersfoort worden. Een dag waarop jong en oud kunnen genieten van de muziek van Johann Sebastian Bach. In alle kerken en op andere plaatsen in de monumentale binnenstad wordt Bach gespeeld. Zo zijn er dit jaar ca. 15 locaties die samen goed zijn voor ca. 70 concerten. Het programma trekt elk jaar meer bezoekers uit de stad zelf, maar ook uit de andere plaatsen in ons land. In 2018 werden er 15.500 concertgangers geteld. Amersfoort is de enige plaats die echt laagdrempelig is. De toegang is bijna overal gratis.

De compacte binnenstad leent zich uitstekend voor dit evenement, dankzij de vele concertlocaties op loopafstand van elkaar, met als stralend middelpunt de monumentale St. Joriskerk. De bezoekers kunnen van locatie naar locatie lopen om het concert van hun keuze bij te kunnen wonen. Zo zijn er dit jaar ca. 15 locaties die samen goed zijn voor ca. 70 concerten. Het programma trekt elk jaar meer bezoekers uit de stad zelf, maar ook uit de andere plaatsen in ons land. In 2018 werden er 15.500 concertgangers geteld. Op de website https://www.bachdagamersfoort.nl/programma wordt duidelijk aangegeven welk concert er op welk moment in welke locatie zal worden gegeven.

Voor het eerst doen wij als Ichthuskerk ook mee aan dit evenement. Wij stellen onze deuren open om mensen te ontvangen die graag naar de muziek van Bach luisteren. Maar wij hopen ze ook nog iets mee te geven van het evangelie van Jezus Christus. In onze kerk worden 5 concerten gegeven, vanaf 11:00 uur op elk heel uur een concert. Zo hebben we bijvoorbeeld om 12:00 uur een concert van Marjon Strijk en Henk Veldman, die beiden in onze gemeente wel bekend zijn.

Wij nodigen graag iedereen uit onze gemeente, maar ook van buiten onze gemeente één of meer concerten bij ons mee te maken. Neem vrienden on/of kennissen mee naar onze kerk.

Met vriendelijke groet namens de regiegroep Missionaire Gemeente.

Read More →

Deze diaconale collecte bestemd voor Noodhulp Hoorn van Afrika 2022. In Oost-Afrika heerst op dit moment de ergste droogte sinds 40 jaar. De gevolgen ervan zijn ernstig. Zo’n 20 miljoen mensen hebben een groot voedseltekort of hebben geen voedsel. Veel mensen sterven door voedselgebrek. Op sommige plaatsen is al drie jaar lang geen druppel regen gevallen waardoor er geen graan groeit en dieren sterven. Door de oorlog in Oekraïne verergert de situatie. Hierdoor stagneert de graanexport en stijgen de voedselprijzen.

In de hoorn van Afrika was er altijd al een dreiging van tekorten. Sprinkhaanplagen zorgden voor een toename van een dreigende hongersnood. Dat pakt nu desastreus uit. Iemand die er was, zei: ‘De afgelopen jaren zijn de oogsten steeds mislukt. Kleine kinderen hebben echt vandaag eten nodig. Dat is er nu niet. Het gaat om leven of dood en iedere dag maakt het verschil’.

Partnerorganisaties willen hulp bieden juist daar waar de nood erg hoog is: daar waar mensen totaal geen eten hebben. Ze helpen met voedsel, medicijnen en noodzakelijke zorg. Zo brengen zij hoop waar wanhoop heerst. Helpt u mee?

Giften kunnen gedaan worden via de collectes op genoemde datum of door overmaking op het rekeningnummer van de diaconie zijnde NL 05 SNSB 0937 076 813 t.n.v. Diaconie Chr. Geref. Kerk-Amersfoort onder vermelding van de naam van het project.

Read More →

Voorganger: Student B.H.P. Mussche, Gods onbegrijpelijke evangelie

De tekst van vandaag:   1 Korinthe 1 : 18 – 25

Paulus legt in de 1e brief aan de gemeente van Korinthe uit dat de gemeente staat rondom het kruis van Jezus. Het kruis, dat kan worden gezien als wijsheid of dwaasheid.

In de Grieks-Romeinse wereld was het, zoals ook in onze huidige wereld, belangrijk om een eervol mens te zijn. Maar in een gemeente waar kracht en eer gelden komt de boodschap van het kruis maar moeilijk binnen. Het kruis toont weerloosheid en vernedering. Voor ongelovigen is dat dwaasheid. Voor gelovigen is het echter wijsheid.

Paulus zet twee groepen naast elkaar. Aan de ene kant de Joden. Zij vragen om een teken dat de Messias is gekomen. Zij zoeken een teken, geen Messias.

Is er bij ons ruimte voor een God, die spreekt? Wij krijgen zelf God niet in de vingers. Hij laat zelf wel aan ons zien wie Hij is.

De tweede groep zijn de Grieken, de wetenschappers en filosofen. Zij beroepen zich op het verstand. Zij zien het verhaal van Jezus als dwaasheid.

De Joden zien in de kruisiging geen teken, de Grieken geen wijsheid

Maar Jezus Christus heft het verschil tussen Joden en Grieken op. Er komt een andere scheiding. Tussen gelovigen en niet gelovigen.

Het evangelie verenigt mensen. Joden en heidenen worden Christenen. Zo ook wij. Wij zijn een gemeente omdat we Jezus volgen. Vanuit het oogpunt van de wereld een verhaal van zwakte. Maar het is een verhaal van redding. God kiest Zijn weg van almacht dwars tegen ons denken en onze verwachtingen in. Waar wij een koning in grootsheid verwachten, zien we een man aan het kruis.

De gemeente overstijgt ook de grenzen, die de wereld optrekt. Zij staat open voor allerlei soorten mensen.

In Jezus Christus wordt duidelijk, dat God niet tegenover ons staat, maar dat Hij ons zoekt en ons wil redden. God geeft ons een uitnodiging om tot Jezus te gaan. Alleen in Hem vind je houvast. Vertel je omgeving over de vreugde en troost die je in Hem vindt.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Ds. D. Visser, Dicht bij God

Vandaag vieren we avondmaal. Is dat voor u een ritueel of een hoogtepunt, waarin Jezus nog dichter bij komt dan in het woord? De maaltijd is een teken van Jezus voor allen wie Zijn lieve naam belijden.

In het gelezen gedeelte komt naar voren, dat we ooit in de stad van God zullen zijn. Geen ellende, geen ziekte, geen oorlog meer.

Iedere zondag oefenen we een beetje voor die tijd. Je krijgt een kleine impressie van de grootheid. De engelen vieren feest. Zij kijken uit naar de grote dag dat Gods volk met zijn allen bij elkaar komt.

In het centrum staat God, die zegt: “Ik ben de rechtvaardige rechter.” De gemeente van Hebreeën had het niet makkelijk. Ze had last van lauwheid. Ook in de huidige tijd lijkt een kerkdienst soms meer een gezellig samenzijn dan een ontmoeting met God in ons midden. Maar vergeet niet,  dat God ons te Zijner tijd ter verantwoording roept en zegt: Waar was je nou?

Je geloof in Jezus moet wel uit de verf komen en als je eerlijk naar jezelf kijkt, kun je soms denken dat het nooit meer goed kan komen. Maar dan is daar Jezus, de middelaar. Hij heeft zichzelf voor ons gegeven. Hij brengt ons de Genade van God.

De maaltijd is bedoeld als een feest, als een voorbode van de vreugde in het Koninkrijk van God. Het gesprenkelde bloed in de tekst verwijst naar de Grote Verzoendag uit het Oude Testament. Als de Hogepriester het bloed had gesprenkeld en terugkwam mocht hij spreken van verzoening en vernieuwing. Maar dat was nog niks bij wat de Here Jezus schenkt. Hij maakt het voor altijd goed tussen God en de mensen. Hij geeft ons als het ware een bloedtransfusie. Ter vergelijking wordt het bloed van Abel genoemd, dat om wraak schreeuwt. Het bloed van Christus spreekt daarentegen niet van vergelding, maar van verzoening. Hij zorgt er gegarandeerd voor, dat de relatie tussen God en de Zijnen voor altijd hersteld wordt.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Opwekking 488 “Heer ik kom tot U”

Het is een lied van Geoff Bullock, een Australische christelijke singer-songwriter en pianist. De oorspronkelijke titel luidt: The Power of Your love.

Er zijn twee Nederlandse vertalingen. De vertaling voor de Opwekkingsbundel is gemaakt door Mireille Schaart.

Het is een lied, dat getuigt van de dragende liefde van God voor zijn kinderen. Hij draagt zoals thermiek een vogel draagt en omhoog stuwt. De melodie en de muziek geven je ook dat gevoel.

De tekst:

Heer ik kom tot U

neem mijn hart, verander mij,

als ik U ontmoet, vind ik rust bij U.

Want Heer ik heb ontdekt,

dat als ik aan uw voeten ben,

trots en twijfel wijken

voor de kracht van uw liefde.

Refrein:

Houd mij vast, laat uw liefde stromen.

Houd mij vast, heel dichtbij uw hart.

Ik voel uw kracht en stijg op als een arend

dan zweef ik op de wind,

gedragen door uw Geest

en de kracht van uw liefde.

Heer, kom dichterbij

dan kan ik uw schoonheid zien

en uw liefde voelen, diep in mij.

En Heer, leer mij uw wil,

zodat ik U steeds dienen kan

en elke dag mag leven

door de kracht van uw liefde

(Refrein) 2x

Slot:

dan zweef ik op de wind,

gedragen door uw Geest

en de kracht van uw liefde.

Voor een gezongen versie:

Read More →

Voorganger: Prof. Dr. A. Huijgen, Het beste advies

De tekst van vandaag:   Johannes 2 : 1 – 12 en Handelingen 1 :  9 – 14

In de bruiloft te Kana laat Jezus voor het eerst zien wie Hij werkelijk is en wat Hij komt doen. Hij brengt de vreugde terug waar die was opgeraakt.

Maria wordt expliciet genoemd als gast op de bruiloft. Ze merkt, dat er iets niet goed gaat en vangt op, dat de wijn op raakt. Ze geeft een hint aan Jezus. Maar dan zegt Hij: “Mijn uur is nog niet gekomen (het is mijn tijd nog niet). Zij moet wachten. Zo ook met de kerk van vandaag. Onze kracht, onze energie, onze vreugde, onze tijd raakt op, maar we moeten wachten, hoe moeilijk dat ook is. In het avondmaal oefenen we ons daarin. Het is de maaltijd van de verwachting.

Maria geeft een advies aan de bedienden. “Luister naar Hem, ook al klinkt het wat vreemd. Zij laat hier zien wat de bedoeling is van de kerk in deze wereld. Het is aan ons om tegen elkaar en tegen de wereld zeggen: Luister nou alsjeblieft naar Jezus Christus. En soms is het een beetje vreemd is wat Hij zegt. Dat je denkt: dat kan niet, dat heeft geen zin. Toch kun je maar beter luisteren. Het vernieuwd je leven.

Wat zegt Jezus tegen ons? “Doe dit tot Mijn gedachtenis, dan zal Ik bij je zijn.” Wij vragen ons af wat moeten we doen met alle problemen in deze wereld. Het brood en de wijn tot Zijn gedachtenis eten en drinken. Het klinkt vreemd, maar toch. Daar moeten we het van hebben.

De laatste keer, dat we van Maria lezen, is ze biddend in afwachting van de Heilige Geest.

Als zij kan wachten, waarom zouden wij het dan niet kunnen? Toen konden ze het nog meten in liters wijn, maar als Hij terugkomt, is de vreugde onmetelijk. Doe wat Hij zegt , hoe raar het ook klinkt. Het is het beste advies dat je in je leven kunt krijgen.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Tekst van de dag

Laat die kinderen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van de hemel behoort toe aan wie is zoals zij.