Voorganger: Ds. J.B. Wilmink, Toegang hoort bij thuis

De tekst van vandaag: Efeziërs 2

Toegang is een kernwoord in deze tijd. Je moet wachtwoorden hebben om toegang te krijgen tot internetsites, je moet een QR code hebben om toegang te krijgen tot allerlei locaties. Als je geen toegang hebt sta je er buiten. Waar je toegang hebt voel je je thuis.

“Wij hebben toegang tot de Vader” schrijft Paulus. God is Koning, en je voelt je bij een koning misschien niet op je gemak, maar Hij is ook een Vader en ziet je en houdt van je. Hij zorgt voor vrede in je hart.

De toegang tot God is niet vanzelf. In het Oude Testament was er de tent van toegang tot de Vader (de tabernakel). Maar makkelijk was die toegang niet. Alleen de hogepriester mocht er één keer per jaar naar binnen en er werden offers gebracht om aan die toegang te werken.

Dankzij het offer van Jezus hebben wij ook toegang. Toen Hij aan het kruis stierf, scheurde het voorhangsel in de tempel. De toegang tot God werd vrijgemaakt.

Zo nodigt God ons ook vandaag. God is uit op ontmoeting. Hij zorgt er voor, dat we Hem vinden door de Geest. De Vader geeft toegang tot Zijn hart, de Zoon maakt die toegang vrij en de Geest zorgt dat we naar binnen gaan. Samen zijn ze de enige ware God. Zie je ook de beweging in God zelf? De beweging die liefde heet? Voor liefde zijn minstens twee personen nodig. Onze God is met z’n drieën. God omhelst ons met twee armen. De ene arm is de Zoon, de andere arm is de Geest. Je voelt hoe geliefd je bent. Zij nemen ons op in de kring en nodigen ons uit in de beweging van liefde.

Daarom mogen wij Hem kennen als de drie-enige. Hij is geen verre God. Hij is onze Vader. Als jouw hart nog maar zacht klopt, klopt Zijn hart op jouw hart. De drie, ze strekken hun armen uit en zeggen “Kom je?”

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Ds. J. van Mulligen, Niet kwaad, maar goed

De tekst van vandaag: Romeinen 12 : 9 – 12

Er is veel ongenoegen over het gedrag van mensen tegenover elkaar. Mensen zijn snel op hun teentjes getrapt. Het zit in ons om een grote mond met een even grote mond te beantwoorden. Kwaad wordt met kwaad vergolden, want je moet toch voor jezelf opkomen?

Het is allemaal te vangen onder de noemer “liefdeloosheid”. Dat is ook de context van de tekst van vandaag. Deugdelijkheid, menselijkheid, dienstbaarheid en nederigheid zijn ver te zoeken.

Wereldwijd verkillen de verhoudingen en neemt het individualisme, de agressie en het zinloos geweld hand over hand toe. Kwaad met kwaad vergelden wordt normaal gevonden.

Maar zo hoort het niet. Paulus zegt: Jullie christenen moeten een omgekeerde houding hebben. Kwaad met goed vergelden. Dat klinkt makkelijk, maar de praktijk is, ook voor ons christenen, weerbarstig.

Maar als je jezelf christen noemt en Jezus volgt, moet dat wel zichtbaar zijn. Je moet op zijn minst iemand een keer kunnen vergeven. Wij hebben zelf toch ook allemaal vergeving nodig?

Het begint met respect voor elkaar. Je moet je niet alleen willen laten gelden, maar geduld en respect hebben voor elkaar. Geen schijnheilige liefde en hang naar het kwaad.

Paulus roept op om ijverig te zijn in het dienen van de Heer. “Wees blij in de hoop en volhardend in de verdrukking en het gebed en gul voor mensen die in de problemen zitten. Laat je huis een open huis zijn. Vergeldt geen kwaad met kwaad. Bedenk bij alles wat je doet, of het goed is.”

Geen grote mond dus, maar beschaafd, bescheiden en behulpzaam.

Kwaad met goed vergelden. Als je dat doet, wordt het stil en wordt men misschien wat zenuwachtig, maar dat is wat Jezus ons leert.

Je moet er toch ook niet aan denken, dat God kwaad met kwaad zou vergelden? Waar halen wij dan de moed vandaan om dat wel te doen? Het is een kwestie van navolging van Jezus Christus. Navolging in liefde, dienstbaarheid, respect. Kortom: Navolging in het goede.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Dhr. H. Jonkman, In aanraking met Jezus

De tekst van vandaag: Openbaring 1

Openbaring is een bijzonder en ook best een moeilijk boek. Het is een troostboek, dat als bemoediging gelezen moet worden.

Johannes zat in die tijd in de gevangenis vanwege zijn overtuiging dat hij Jezus Christus als leider ziet en niet de keizer uit Rome. Hij was een zendeling in west Turkije en maakte zich zorgen om het voortbestaan van zijn zendingsgemeenten. In die situatie verschijnt Jezus aan Johannes en zegt: Wees niet bang, Ik zorg voor jou en voor de gemeenten.

Johannes schrijft aan de gemeenten: Ik deel met jullie in de ellende, maar ook in het geloof in Jezus Christus èn in de standvastigheid. Zo is het ook in onze tijd voor christenen. Mensen raken steeds meer het contact met God kwijt. Het wordt ook steeds moeilijker om christen te zijn in het huidige openbare leven. Dus ook wij mogen luisteren naar de bemoediging uit Openbaring.

Johannes zag Jezus in een indrukwekkend beeld met een stem als een ontzagwekkend geluid, gekleed in een wit gewaad tot aan zijn voeten, een teken van koninklijke waardigheid, maar ook het kleed van een priester. Zijn witte haar is een teken van wijsheid. Ogen als een vuurvlam, die alles doorzien. Voeten als brons in het vuur; een teken van een hard en stevig fundament. De zeven kandelaren zijn een verwijzing naar het licht, dat God in de wereld brengt. De gemeenten moeten het licht van God laten zien in de wereld.

God wil aan Johannes duidelijk maken, dat tegenover alle machten en krachten in de wereld, Jezus als Koning een nog veel grotere macht heeft. Jezus legt zijn hand op de schouder van Johannes en zegt: Ik ben de eerste en de laatste. Ik zorg voor de kerk en voor jou.

Denk je eens in wat dat in zijn situatie voor Johannes heeft betekend. Wat een bemoediging.

Voor ons is de essentie van de tekst niet zozeer de beschrijving van het beeld van Jezus, maar Zijn hand op de schouder van Johannes. God, de ontzagwekkende, draagt Johannes, en draagt ook ons vandaag de dag.    

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Ds. M. Hogenbirk, Nugterheid geboden

De tekst van vandaag: 1 Petrus 1 : 13 – 25

Wij associëren het woord nuchterheid veelal met dronkenschap. Als je dronken bent zie je in tegenstelling tot wanneer je nuchter bent, niet meer zo scherp.

Nuchterheid is nu en ook toen nodig. Men leefde in onzekerheid. Hoe moesten ze als minderheid hun leven invullen. Ze voelden zich als christenen als een vreemdeling in hun omgeving. Hoe ga je dan om met je familie, met je buren, met je collega’s?

Eer staat: “Laat uw geest voortdurend paraat zijn. Omgord de lendenen van uw verstand”. Omgorden doelt op het optrekken van de lange gewaden, die men in die tijd droeg. Door er een riem (gordel) om te doen, kan men vrijer bewegen. Men was paraat om snel actie te kunnen nemen.

Onze cultuur is meer gebaseerd op gevoel, dan op verstand. Maar in spannende situaties moet je toch je verstand boven je gevoel laten gaan.

Omgord je verstand betekent dus: zorg dat je je verstand gebruikt. Concentreer je op waar het in het leven om gaat en kies voor je relatie met Jezus Christus. Kies voor de hoop. Vestig je hoop op de Genade. Genade heeft in het Engels twee woorden Mercy en Grace. Mercy is de genade die je vraagt. Grace is de genade, die je ontvangt zonder er iets voor te hoeven doen. Wij mogen weten, dat we door Jezus zijn vrijgekocht.

Als je nadenkt en je verstand gebruikt, reageer je niet ad-hoc op situaties. Denk na voordat je oordeelt. Wees gehoorzaam aan de waarheid. Heb je gehoord en begrepen, dat Jezus het kwaad zelf heeft overwonnen en dat Hij de mensen liefheeft?

Je komt dan tot een levensstijl van begrip. Je leeft niet langer uit angst of vijandschap, maar uit zekerheid, gedreven door oprechte liefde van binnenuit. Je laat je in geloof leiden door je nuchtere verstand. Dat is de boodschap van Petrus en de boodschap van God vandaag aan ons. Denk na en geef jezelf de ruimte om de ander te horen.   

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Dhr. H.J. Takken, Genieten van genoeg

De tekst van vandaag: Leviticus 19 :9 – 18

Leviticus is een boek van voorschriften en ook van oproepen tot naastenliefde.

De voorschriften zijn bedoeld om het leven in goede banen te leiden en grenzen te stellen. Bijvoorbeeld een grens aan het werken. Na zes dagen mag je rusten. Maar ook het land moet na 6 jaar bewerken een jaar braak liggen. Alles wat er dan op groeit mag gebruikt worden door iedereen.

Er wordt recht gedaan aan mensen, aan dieren en aan de natuur (aan de Schepping)

God is eigenaar en wij hebben de Schepping in bruikleen. God roept ons op om te leven naar zijn beeld. Bijvoorbeeld: Bij de jaarlijkse oogst niet tot de randen maaien, en wat valt moet blijven liggen voor de armen en de vreemdelingen. Zo ook bij de druivenoogst.

Gods geboden zijn heilzaam voor mens en natuur. Hoe zit dat in onze tijd? Wereldwijd wordt landbouwgrond uitgeput, er werken miljoenen mensen onder omstandigheden, die doen denken aan slavernij, grote delen van het tropisch regenwoud verdwijnen. De grens van wat kan is bereikt en ook wel overschreden. Het nieuws verontrust ons, maar wat doen we er mee? Voor ons is van belang, om te luisteren naar de stem van God. Zijn woorden bieden een weg om te gaan.

Het thema van de Michazondag is “Genieten van genoeg”. Het is een sleutel om de problemen het hoofd te bieden. Genoegen nemen met minder. Genieten van genoeg is best moeilijk, want het betekent, dat je tegen de stroom in moet roeien.

In de bijbel komt het woord zalig voor. Dat betekent “vol zijn van” Gelukzalig is bijvoorbeeld vol van geluk. Zalig ben je als je geniet van genoeg.

God voorziet ons rijkelijk van alles om van te genieten. Dat geeft rust, dankbaarheid en tevredenheid. In 2Korinthe 12:9 staat: Mijn Genade is voor jou genoeg. Als alles je ontvalt blijft toch die Genade dwars door alles heen. Alles wat je daar bovenop ontvangt is een toegift. Gezondheid, een huis, een leven in vrede, gezondheid. Tel je zegeningen

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Dhr. B. Luiten, Laat je met God verzoenen

De tekst van vandaag: Hebreeën 8 : 1 – 5 en 10 : 19 – 25

Laat je met God verzoenen. Dat lijkt meer iets voor buitenkerkelijke mensen. Maar het is in de tekst gericht aan de gemeente van Korinthe. Zij zijn dus al christen.

De kern van de tekst is, dat wij een Hogepriester (Jezus) in de Hemel hebben, die daar zijn dienst vervult voor het aangezicht van God. Hij is bezig om verzoening te bewerkstelligen.

God heeft jou lief, maar ziet ook een groot verschil tussen hoe je had kunnen zijn en hoe je bent. Iedereen draagt een schuld in zich. Vraag je je wel eens af hoe de wereld nog kan bestaan met alles wat mensen elkaar aandoen? Dat kan alleen doordat Jezus voortdurend om verzoening vraagt. Hij is de Hogepriester die voor ons pleit tot aan de dag dat Hij zal wederkomen op aarde.

Jezus laat ook verzoening bedienen op aarde in de vorm van het voorgaan van een predikant in de kerkdienst. De kern van de eredienst is tenslotte de verkondiging van Jezus Christus, die God en mensen bij elkaar brengt.

Verzoening is meer dan vergeving. Vergeving is niet een doel, maar het middel om tot verzoening te komen. Als je tegen iemand zegt: “Ik vergeef je, maar ik wil je nooit meer zien”, dan mist je mededeling het doel, want het doel van vergeving is om samen weer verder te gaan, je met elkaar te verzoenen.

Verzoenen is: weer kunnen omhelzen. God omhelst ons. Omhelzen wij Hem ook? Als je dat kunt, ontdek je: God is mijn vreugde. In een donkere kamer zie je een puinhoop niet. Die zie je pas als het licht aan gaat. Als je je openstelt voor God en zijn licht in je leven binnenlaat zie je eerst steeds meer wat er niet goed gaat in je leven. Dat is niet om droevig over te worden, maar om te beseffen, dat God de verzoening steeds zoekt. Laat dat tot je doordringen en laat je met God verzoenen.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Ds. M.W. Vrijhof, Gezegend met Israël

De tekst van vandaag: Genesis 12 : 1 – 9 en Efeze 2 : 11 – 22

Israël is meer dan een staat in een voortdurend conflict met de Palestijnen. Het is het begin van ons geloof, van onze kerk. Er loopt een niet te verbreken lijn van ons naar het volk Israël en terug. Aan de kant van Israël staan ook de aartsvaders, de profeten, Jezus Christus. Wij zijn gezegend met, door, vanuit en samen met Israël.

In Genesis gaat het ook over zegenen. Door Abraham straalt de bron van zegen de wereld in. Na de schepping van het licht wordt Genesis 12 ook wel het begin van de 2e wereld genoemd.

God koos er voor om na de zondeval in het paradijs, de zondvloed en de toren van Babel (de bestorming van de Hemel), nog weer een keer opnieuw te beginnen, nu met Abraham. God neemt zelf het initiatief. Hij vraagt Abraham om zekerheden los te laten en in vertrouwen op weg te gaan.

Een Joods gezegde is: Als je een flesje parfum dicht laat, kan niemand er van genieten, maar als je het flesje schudt komt de geur naar buiten. Abraham is geschud. Hij verspreid de “geur” van God.

Zijn nageslacht Israël is ons tot zegen geworden. Wat zouden wij weten van God de schepper als Israël niet zo standvastig de schriften van God zou hebben bewaard en Gods volhardende inzet om Zijn schepping te bewaren? God verbindt zich aan mensen en Hij verbindt mensen aan elkaar.

Paulus zegt in de brief aan Efeze: In Jezus Christus is de zegen van Abraham tot alle volken gekomen tot heil en tot vreugde. Door Jezus Christus zijn wij niet langer zonder hoop en zonder God in deze wereld. Zonder Hem is er alleen het hier en nu vol tegenslagen en beproevingen en eenzaamheid. Hoe anders is Gods bedoeling met ons. Wie hoort naar de stem van God, die ons ook nu roept door de geschiedenis van Abraham en van Israël, die zal een mens van hoop zijn in deze wereld en in de wereld die komt.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Voorganger: Dhr. R. van de Beek, Wat verlangen met je leven doet

De tekst van vandaag: Psalm 27

Verlangen geeft hoop. Het richt ons leven ergens op. Het is ook wat ons vormt.

David zegt: Ik wil daar zijn, waar God woont. Hij verlangt naar de liefde van God. Liefde die zo groot, zo glanzend, zo schitterend is, dat als je die ervaart, je eigenlijk niets anders meer nodig hebt.

Maar dan is David God kwijt. Hij zoekt, maar kan God niet vinden. Desondanks gelooft hij dat God hem niet zal verlaten.

Dat blijkt ook in het vervolg: God is bij mij, waar zou ik bang voor moeten zijn? Hij heeft vertrouwen.

Ook wij missen Gods aanwezigheid soms. Als we naar ons leven kijken, zijn er vele momenten waarop we God niet zien. Dan voelen we ons overspoeld door dingen als ziekte, onzekerheid, verdriet, gemis, pijn. Wat doen we dan? Vluchten we in afleiding of nemen we de rust en zoeken we God?

Er wordt wel gezegd, dat God een plan met ons leven heeft, maar het moet zijn, dat Hij een weg met ons leven heeft. God gaat met ons op de weg van ons leven, met als doel om ons dichter bij Hem te brengen. Wij zijn die weg, en daarmee God, regelmatig kwijt. Vragen wij God dan om ons opnieuw die weg te wijzen?

Als je leeft vanuit het verlangen naar de weg met God, wordt het je passie in deze wereld om die dingen te doen, die je in de richting van God brengen. Dingen, die ons daar van afleiden, brengen ons op een dood spoor. Een verlangen naar wat dan ook moet niet concurreren met het verlangen naar God.

Stellen wij God de vraag: Wijs mij de weg en geef mij geduld om die weg te ontdekken en die weg ook te gaan?

“Verlangen” is binnen onze gemeente het thema voor het komende kerkelijk seizoen. Verlangen naar God, maar kijk ook eens naar andere verlangens (passies) in je leven. Passen die ook in de weg naar God? In het verlangen naar God is alles veilig. En Hij zal je onderwijzen in zijn weg.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

In juli en augustus is de deurcollecte bestemd voor een project dat zich richt op voedselzekerheid in Mozambique, een van de armste landen van Afrika.

Projectomschrijving

De inwoners van Mozambique zijn wat voedselvoorziening betreft grotendeels afhankelijk van wat zij zelf op een stukje grond kunnen verbouwen. De lokale organisatie Codesa helpt boerengezinnen hun kennis over duurzame landbouw te vergroten. En dat lijkt te werken! Vrouwen en mannen die een training van Codesa hebben gevolgd en die kennis toepassen, hebben meestal een viermaal grotere oogst dan voorheen. Wat niet nodig is voor eigen levensonderhoud verkopen zij op de markt. Een opwaartse spiraal die de voedselzekerheid ten goede komt.

Waarom dit project?

Een stuk land verbouwen is in Mozambique een enorme uitdaging. Periodes van grote droogte en hevige regenval wisselen elkaar af. Vaak mislukt dus de oogst door weersomstandigheden en dan lijden veel gezinnen honger. Met de juiste kennis over landbouw is dit (deels) te voorkomen. Bijvoorbeeld: grond dat tijdens extreme hitte wordt afgedekt met plantenresten, droogt minder snel uit. Nog een voorbeeld: de ploeg kan maar beter weer op stal. In Mozambique is het heel droog, maar als het regent komt het met bakken uit de lucht. In de groeven die de ploeg heeft nagelaten wordt de droge grond gelijk weggespoeld. Codesa wil dat soort kennis overbrengen op de boeren.

Impact

De boeren zijn niet zomaar overtuigd want voor hen voelt deze ‘nieuwe’ methode meer als een oude methode. Het betekent immers weer met de hand inzaaien en de velden vol onkruid laten staan, om bij heftige regenpartijen het wegspoelen van de grond te voorkomen. Deze methode werpt echter – letterlijk en figuurlijk – veel vruchten af. Wie de nieuwe kennis over landbouw toepast, oogst tot 4x meer mais of casava dan voorheen. De boeren worden aangemoedigd om de kennis met elkaar te delen.

Wat kunnen we leren?

Dit programma dat ‘Conservation Farming’ heet wordt ook wel ‘Farming God’s way’ genoemd – landbouw plegen zoals God het bedoelt. Wat voor Mozambique geldt, geldt ook voor ons. Gaan wij in Nederland met onze veeteelt en landbouw om zoals God het bedoelde?

Het verhaal van Filomena

Filomena Roberto leeft in Mucorro en is van jongs af aan betrokken in de landbouw. Ze zegt: ‘Van oudsher brandden we in dit gebied het oude gras voordat we de grond bewerkten voor het nieuwe seizoen. Dit was een normale praktijk. Door deze onwetendheid bleef ik alles op dezelfde manier doen’.

De training van Codesa over conservation farming bracht in haar leven grote verandering. Nadat ze de instructies van de Codesa trainers had opgevolgd, oogstte ze in het seizoen 2019 tweeduizend kilo mais van één hectare; meer dan genoeg om haar gezin het hele jaar te voeden. Ze zegt: ‘Wanneer alle leden van de gemeenschap deze aanpak zouden toepassen, dan is honger hier spoedig verleden tijd en kunnen we het schoolgeld voor onze kinderen betalen’.

Read More →

Voorganger: Ds. B. Loonstra, thema: Zwart-wit  of tinten grijs

De tekst van vandaag: Psalm 1 : 1 t/m 2 en 4 t/m 6 en 1 Johannes 3 : 1 – 10

Een bekend lied, dat jaarlijks terugkeert in de “Passion” is “Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit, maar in de kleur van je hart.” Mensen zijn niet of goed of slecht.

Als je de tekst leest vanuit de zwart-wit gedachte, lijkt het daar wel zo te worden gesteld.

Psalm 1 zet de rechtvaardigen tegenover de wettelozen.

In 1 Johannes 3 staat: “Wie in Hem blijft zondigt niet” en “Wie zondigt komt uit de duivel voort.”

Dat is behoorlijk schrikken, want wie kan er nou zeggen, dat hij of zij nooit zondigt?

Wat moeten we nou met deze tekst?

In de tijd van psalm 1 bestond er al een tweedeling. Een kleine groep goedwillende gelovigen die voortdurend werden aangevallen en tegengewerkt in een samenleving met een wankele  rechtsorde. Stel je voor, dat onze eigen samenleving gedomineerd wordt door misdaadbendes, hooligans, complotdenkers en anarchisten. Zou je je dan als christen niet bedreigd voelen zonder de bescherming van een bevoegd gezag?

Zo kun je dat ook in 1 Johannes 3 zien. Door dwaalleraars was er een tweedeling in de maatschappij ontstaan. Zij voelden zich beter en keken op de gewone gelovigen neer, want die waren niet ingewijd in de geheimenissen van de geestelijke wereld.

Maar daarmee zondigden die dwaalleraren tegen het gebod van de liefde. Dáár doelt Johannes dan ook op als hij zegt “Wie in Hem blijft, zondigt niet”.

Zonde wordt omschreven als wetteloosheid, liefdeloosheid. Dat was de houding van de tegenstanders van de christenen.

Zoek de invulling van het leven in de liefde van de Here Jezus. Is Hij de bron waaruit je leeft? Verlangen naar Hem geeft evenwicht en stabiliteit aan je bestaan. Je bouwt je huis (je leven) op een rots en niet op zand.

Eens voltrekt God de scheiding op de dag van het oordeel. Voor de gelovigen is dat een dag van bevrijding. Jezus komt je uitnodigend tegemoet: “Kom binnen en vier feest.”

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Read More →

Tekst van de dag

Moge uw hart verlicht worden, zodat u zult zien waarop u hopen mag nu Hij u geroepen heeft, hoe rijk de luister is van de erfenis die de heiligen van Hem ontvangen.